Jake, Luca en Noor zijn diep in dicussie.
Jake, Luca en Noor zijn diep in dicussie.

LPS-leerlingen worden filosofen met Kleine Grote Denkers

Algemeen

BERGEN OP ZOOM – Afgelopen week ging de Lowys Porquin Stichting een samenwerking aan met Kleine Grote Denkers. Daarmee leren de kinderen van de 31 LPS-scholen in de regio hoe ze filosofie kunnen gebruiken om hun gedachten te verwoorden zoals alleen Kleine Grote Denkers dat kunnen.

“In het onderwijs kent een vraag vaak maar twee antwoorden: het foute, en het goede”, zegt Ruud Verbraak, die samen met compagnon Kilian Schaap het onderwijsprogramma Kleine Grote Denkers bedacht. Filosofie is de spil in dat programma, dat draait om een spelmethode, die de betrokkenheid van kinderen vergroot en leerkrachten traint om vragen te stellen waar de kinderen écht over moeten nadenken. “We willen kinderen leren om te vertellen hoe ze denken, en ze laten zien dat er niet altijd één waarheid is.”
Kritisch leren nadenken is essentieel op school, zegt LPS-bestuurder Stéphan Cépèro: “Het concept van Kleine Grote Denkers sluit aan bij onze visie. In het onderwijs willen we ook graag de “cultuur van de waarheid” doorbreken, en de kinderen laten zien dat je een vraag soms op wel tien manieren kan beantwoorden. Zo leren we onze kinderen beter nadenken, hun gedachten beter articuleren en laten we ze spelenderwijs zien hoe je het met een ander oneens kunt zijn zonder meteen ruzie te hebben. Zo komen ze nog beter in het leven te staan, daar draait het tenslotte allemaal om.”

Ondertussen zijn leerlingen Jake (10), Noor(10), Luca (11) en Naomi van groep 6/7 van de Bergse baisschool De Borghoek druk met elkaar in discussie. De vraag waar zij zich over buigen is simpel: als twee kinderen op de laptop willen en er is maar één laptop in de klas, hoe los je dat dan op? De antwoorden vliegen over tafel: je kunt een game zoeken die je met z’n tweeën kunt spelen, maar je kunt ook afspreken dat je allebei een beurt krijgt. Beide antwoorden zijn goed, ontdekken ze tot hun eigen verbazing. Jake vindt het fantastisch: “Ik wist helemaal niet dat dat kon!” zegt hij, Noor vindt het heel leuk om te horen hoe haar klasgenoten denken, terwijl Naomi ook ziet hoe nuttig het is om met elkaar te praten: “Door te horen hoe anderen denken leer je om dingen beter te doen. Waarom was dit niet eerder?”

 Dit hadden we al veel eerder kunnen doen op school!”