Mellanie, Fedde, Merel en Zinat verrassen wethouder Kammeijer met hun creatieve denkwijze.
Mellanie, Fedde, Merel en Zinat verrassen wethouder Kammeijer met hun creatieve denkwijze. Foto: Dennis van Loenhout

Sint Maartenschool kijkt door nieuwe bril

Algemeen

HALSTEREN – De tijden veranderen, dus het onderwijs verandert mee. De Halsterse Sint Maartenschool ontwikkelde in samenwerking met het Centrum voor de Kunsten een nieuwe visie op onderwijs, waarin creativiteit centraal staat, maar kennis en kwaliteit op hoog niveau blijven. De Sint Maartenschool bekijkt onderwijs vanaf nu door een nieuwe bril. Juf Sanneke van den Boom zegt daarover: "In plaats van de kinderen naar het antwoord te leiden, willen we ze naar steeds weer nieuwe vragen leiden."

Op maandagmiddag was de directie van het CKB op de Sint Maartenschool om samen met het schoolteam de resultaten van de samenwerking te presenteren aan wethouder Kammeijer en het bestuur van de Lowys Porquinstichting. Die samenwerking begon zo'n vijf jaar geleden, toen het team van de Sint Maartenschool een flinke vernieuwing onderging en de behoefte aan een nieuwe visie werd uitgesproken.

"We wilden ons richten op de ontwikkeling van talenten en creativiteit in het algemeen", zegt Sanneke van den Boom, "toevallig kwam ik rond die tijd in contact met Frank Tellings van het CKB Innovatieteam, dat zich richt op het ontwikkelen van creativiteit bij leerlingen en leraren. Ik bracht hem in contact met de directie van onze school en er was meteen een klik. Zo is de bal gaan rollen en is creativiteit in ons dna gekomen. Met het innovatieteam van CKB hebben we het begrip creativiteit ontleed om te zien wat het voor ons betekent, en wat er bij onze school past. Dit is het resultaat."

Het resultaat was duidelijk zichtbaar in de klassen. Het draait in grote lijnen om het laten glunderen van kinderen, en ze dingen laten ontdekken in de context van de praktijk. Wethouder Yvonne Kammeijer schuift aan bij leerlingen Mellanie, Fedde, Merel en Zinat in de klas van juf Greet van Lakwijk. Elk groepje mag een voorwerp uitkiezen uit een grote doos en wordt uitgedaagd om na te denken over waar dat voorwerp op lijkt, waarvoor het zou kunnen zijn en wat het nog meer zou kunnen, waaraan het doet denken en waar het in zou kunnen veranderen. Fedde, Zinat, Mellanie en Merel kiezen een zeef, en tonen onmiddellijk aan dat hun creativiteit niet alleen grenzeloos is, maar ook dat het aantal antwoorden op de vragen bijna eindeloos is. Mellanie en Zinat komen tegelijk tot de conclusie dat zo'n zeef ook een vliegenvanger kan zijn als je er een blaadje onder legt. Een invalshoek die wethouder Kammeijer verrast: "Zelf denken we niet verder dan "dit is een zeef". Om te zien hoe de kinderen eerst bedenken dat het een vliegenmepper kan zijn, maar later tot de conclusie komen dat je er beter een blaadje onder kunt schuiven zodat je de vlieg kunt vangen is heel mooi. Het laat zien hoe je met creatief denken tot mooie resultaten kan komen."

Nadenken

Dat gebeurt ondertussen ook in de kleuterklas, waar de kinderen het hebben over de Noordpool, maar ook over bomen. Ashly houdt trots de boom vast terwijl ze midden op de Noordpool staat die juf Lia in de klas heeft nagebouwd. Ze doet haar best om niet door het ijs te zakken, dat ze later in de waterbak met klasgenootje Tessa probeert te laten smelten. Dat moet met warm water, zeggen Tessa en Ashly, die ineens ontdekken dat ijs ook smelt als je het in je handen houdt. "Het smelt!", roepen ze verrukt in koor. Ondertussen komt een slimme kleuter naar juf Lia toe. Hij heeft lang nagedacht en heeft een vraag: "Juf, bomen kunnen toch helemaal niet groeien op de Noordpool?"

Mix

Wat juf Sanneke betreft is dat precies waarom de Sint Maartenschool besloot haar onderwijs door een andere bril te gaan bekijken. "Het is onze taak om leerlingen voor te bereiden op de realiteit. Dat betekent dat hun kwalificaties belangrijk zijn, maar dat ook socialisatie en persoonsontwikkeling essentieel zijn. Wij zoeken naar de perfecte mix tussen die drie elementen, en tegelijkertijd willen we leren uitdagend, spannend en leuk maken. Vroeger zouden we een rekensom aanbieden en vertellen dat het antwoord '96' is, nu willen we samen bekijken op hoeveel verschillende manieren je tot het antwoord '96' kunt komen. Dat betekent dat ook onze rol als leerkracht verandert. In plaats van naar het antwoord leiden wij onze leerlingen nu steeds naar een nieuwe vraag. We hopen deze denkwijze heel snel in onze reguliere lessen te kunnen meenemen. Het begin is er al, en het is een goed begin…"


Foto's: Mellanie, Fedde, Merel en Zinat verrassen wethouder Kammeijer met hun creatieve denkwijze.

"Het smelt!" zeggen Ashly en Tessa.

Ashly loopt over het ijs van de Noordpool. Kunnen daar wel bomen groeien?

Ashly loopt over het ijs van de Noordpool. Kunnen daar wel bomen groeien?