Afbeelding
Foto: Dennis van Loenhout

Brabantse Wal Asperge nóg geliefder maken

Algemeen

OSSENDRECHT – In Ferry de Weert heeft de telersvereniging Brabantse Wal Asperges een nieuwe voorzitter. Met zijn 25 jaar is Ferry nog piepjong, maar al sinds zijn geboorte speelt de asperge een hoofdrol in zijn leven. Zijn missie? De Brabantse Wal Asperge nóg geliefder maken.

Hoewel hij veruit de jongste kandidaat was voor de voorzitterspost van de telersvereniging, was het bestuur er snel uit: Ossendrechtenaar Ferry de Weert (25) kreeg op 1 maart de voorzittershamer van de telersvereniging die instaat voor het wel en wee van het mooiste streekproduct van Europa. “Onze asperge is uniek, dat hebben we te danken aan de bijzondere grondsoort die we hier op de Brabantse Wal hebben. Een Brabantse Wal Asperge is milder en zilter dan bijvoorbeeld een Limburgse asperge. Fijnproevers weten dat!”

Die productkennis bouwde Ferry op aan de hand van zijn vader. De familie De Weert zit al ruim 35 jaar in het aspergevak, en elke meivakantie hielp de kleine Ferry zijn vader op het land. “Dat vond ik trouwens niet altijd leuk”, lacht hij nu. “Om zeven uur beginnen, dat vond ik wel heel vroeg. En het was ook best zwaar werk. Maar naarmate ik ouder werd, werd het leuker. Rijden op de trekker vond ik altijd geweldig. En toen ik later naar de HAS in Den Bosch ging – en daar een beter beeld van het product en de mogelijkheden kreeg – wist ik dat mijn toekomst in de aspergeteelt lag.” In 2016 sloot Ferry zich officieel aan bij het familiebedrijf, dat nu mede dankzij zijn inbreng het hele proces beheerst: “Wij begeleiden de asperge van het zaadje tot op het bord. Onze kennis van dat proces uitbreiden en delen is een mooie uitdaging.”

Creatief

Als nieuwe voorzitter wil Ferry ervoor zorgen dat de Brabantse Wal Asperge nóg geliefder wordt. “De afgelopen jaren heeft onze asperge heel veel aan bekendheid gewonnen”, zegt hij, “en dat is fantastisch. Iedereen in de regio kent ons wit-groen-paarse logo, maar ik merk dat de consument onze witte, groene en paarse Brabantse Wal Asperges nog niet voldoende kent. Zeker door de coronacrisis is die bekendheid hard nodig, omdat de Belgische consument nog geen asperges mag komen kopen en veel Nederlandse consumenten het nog erg spannend vinden. Gelukkig zijn onze telers creatief: met webshops, maaltijdboxen, pick-up points in België, drive-thrus en in samenwerking met restaurants samengestelde kant- en klaarmaaltijden is de bekendheid van onze asperge gegroeid, en hebben ondernemers elkaar goed geholpen in een moeilijke tijd. Die samenwerkingsverbanden bieden óók veel toekomstperspectief.” Ferry roept op om de social mediakanalen van de Brabantse Wal Asperge te volgen. “Die worden steeds interessanter”, zegt hij, “en onze asperge wordt steeds beter!” www.facebook.com/BrabantseWalAsperges/