Lars Akkermans parcoursbouwer van 'Fokker Slag om Woensdrecht'.
Lars Akkermans parcoursbouwer van 'Fokker Slag om Woensdrecht'. Foto: Jolanda Hugens Kommers

Waarom veranderen als iets perfect werkt?

Algemeen

HOOGERHEIDE - Na het daverende succes van vorig jaar keert de Fokker Slag om Woensdrecht terug, met Lars Akkermans wederom als de parcoursbouwer van het wielerevent. “Als iets perfect werkt, waarom zou je het dan veranderen?”, zo verklaart Akkermans het ongewijzigde parcours voor de editie van 2024. 

Voor de editie van 2024 houdt de organisatie het parcours ongewijzigd. De start van de junioren is vanaf de Scheldeweg. Voor de Elite vanaf Businesspark Aviolanda. De finish voor beide categorieën op de Scheldeweg in Hoogerheide. “De feedback vorig jaar was overweldigend positief, en de logistiek verloopt soepeler nu we weten wat werkt. Het is een kans om te finetunen en te perfectioneren, zonder het wiel opnieuw uit te vinden”, legt Akkermans uit. Door vast te houden aan dit parcours, onderstreept de organisatie en Akkermans het belang van het bouwen op solide fundamenten en het verfijnen van de ervaring voor zowel deelnemers als toeschouwers.

Met vijf jaar parcoursontwerp ervaring, een schat aan lokale kennis en ervaring als eliterenner, tovert Akkermans een parcours tevoorschijn dat zowel het lichaam als de geest tart. Deze tocht kronkelt door de polders van Ossendrecht en Woensdrecht, met de beruchte kasseienstroken als ultieme test. “Dit parcours, dat ik zelf met veel plezier zou hebben bereden, is ontworpen om uitdagend, onvoorspelbaar en ja, een beetje gemeen te zijn”, zegt Akkermans met een grijns. Zijn aanpak, die een evenwicht vindt tussen technische moeilijkheden, aantrekkingskracht en veiligheid, maakt de Fokker Slag om Woensdrecht tot veel meer dan een race. Het is een test, een avontuur dat zowel de renners uitdaagt als de toeschouwers betrekt.

Renners en bewoners

Akkermans’ verantwoordelijkheden strekken zich verder uit dan het ontwerpen van het parcours voor de wielrenners; hij speelt ook een belangrijke rol bij het ontwikkelen van het verkeersplan. De voorbereidingen voor de grote dag beginnen al dagen van tevoren, met de meeste activiteiten die plaatsvinden de dag voor en in de ochtend van de race. Vanaf donderdag begint Akkermans met het uitpeilen van de route, om ervoor te zorgen dat alles op rolletjes loopt. Zijn doel is om de teams op een efficiënte manier naar de parkeerplaatsen te leiden, met minimale overlast voor omwonenden. Dit betekent een omleiding van de gebruikelijke routes naar een minder verstoorde doorgang door het dorp. “Daarnaast coördineer ik nauw met verkeersdeskundigen om de richting naar parkeerplaatsen, kleedkamers en inschrijfbalies duidelijk te maken. Ik zorg dat elke hoek van de route bemand is met een verkeersregelaar. Deze uitgebreide voorbereidingen zorgen ervoor dat zowel de renners als de lokale bewoners zo weinig mogelijk hinder ondervinden van het evenement.”

Onvoorspelbaar

Hoewel het parcours hetzelfde blijft, zijn de uitslagen allesbehalve voorspelbaar. “Vorig jaar gooide de wind roet in het eten, vanuit een hoek waar we het niet hadden verwacht. Het maakte de race totaal anders dan ik had voorzien”, lacht Lars. Het weer speelt nu eenmaal zijn eigen spel; zonneschijn zorgt voor een feest langs het parcours, maar een regenbui? Dat verandert de hele dynamiek. “Regen maakt de kasseien verraderlijk glad en de renners voorzichtiger. Ze houden dan net dat halve metertje afstand, wat bij een peloton van 150 man al snel voor grote verschillen zorgt.” Kortom, elk weertype brengt zijn eigen avontuur.

Parcours Fokker Slag om Woensdrecht volledige omloop van 23,8 km.
Parcours Fokker Slag om Woensdrecht laatste 5 km.