Logo halsterse-zuidwestkrant.nl
Foto:

Wisselvallig met kans op regen

Het lijdt geen twijfel dat we met z’n allen bijdragen aan de verandering van het klimaat. 


Wereldwijd is de temperatuur de laatste 130 jaar met 1 graad gestegen in Nederland zelfs 1,7 Graden. Zonnecollectoren, biobrandstof, sluiten van kolencentrales en vooral elektrisch rijden moeten de uitstoot van Co2 reduceren. Maar heeft het “elektrisch rijden” wel de toekomst? Jazeker, is regelmatig het antwoord. Want een elektrische auto heeft geen uitlaat dus stoot geen Co2 meer uit! Maar beste lezers, de energie die men uit de stekker haalt voor het opladen van de accu van die auto, komt bij een elektriciteitscentrale vandaan. Ook die elektriciteitscentrale produceert Co2 tijdens het genereren van elektriciteit voor al die auto’s. Zo onschuldig is het dus niet. Buiten de Co2-uitstoot, kan het Nederlands netwerk de energie wel leveren als iedereen elektrisch rijdt? Laten we eens gaan rekenen. Het Nederlands wagenpark bestaat uit 8 miljoen auto’s. Voor het gemak stellen we dat alle 8 miljoen auto’s een gemiddelde gezinsauto zijn met een vermogen van 80 kiloWatt. We laten al deze auto’s één uurtje rijden. Vermenigvuldig deze drie gegevens, dan ziet u wat er aan elektrische energie in kiloWatt per uur nodig is om deze auto’s te laten rijden. De elektrische energiebehoefte voor het totale Nederlands wagenpark is enorm en kan momenteel niet worden geleverd. Elektrisch rijden is mijn inziens een tijdelijke tussenstap op weg naar beter alternatief. Neem vaker de fiets en spaar het klimaat!

Natte mei, brengt boter in de wei

Meer berichten