Logo halsterse-zuidwestkrant.nl

Column: Verkooptrucs

Wist u dat Halsteren 'het Wassenaar van Bergen op Zoom' is? Tenminste dat kreeg mijn zoon vorige week te horen van een makelaar die een vrij hoge prijs vroeg voor een 'Halsters huisje'. Lepelstraat en Bergen op Zoom lagen gunstiger in de prijs, maar de huizen daar waren nu eenmaal niet te vergelijken met 'Wassenaar'.

We kennen allemaal het verhaal van de tweedehands auto verkoper: 'Deze auto met 400.000 kilometer op de teller is van een oud vrouwtje geweest. Hij heeft altijd binnen gestaan en is perfect onderhouden. Tijdens zijn verkoopgesprek krijgt de verkoper een 'afgesproken' telefoontje en zegt: 'Als u deze auto wil kopen, moet u nu beslissen want er belt net iemand die hem ook wil hebben'. Vaak zie je bij een zaak het bord: 'opheffingsverkoop, alles moet weg!'. Langs de achteringang wordt de voorraad netjes aangevuld en zo'n 'opheffingsbord' staat jaar in jaar uit voor de deur. Wat te denken van de 'speciaalzaak', 'kleding gedragen door beroemde Nederlanders'. Voor de onderbroek van Marco Borsato en de overjas van Jantje Smit betaal je 40, 50 euro. Misschien had Marco wel dertig onderbroeken, maar toen er al dertig 'Jan Smit overjassen' verkocht waren, sloeg de twijfel stevig toe.

U wist toch al dat u bij supermarkten en tuincentra op een bepaalde manier 'rond gedwongen' wordt. Natuurlijk met de bedoeling dat u dingen koopt, die u 'misschien ook nog wel nodig gehad zou kunnen hebben'.
Ik kan me nog herinneren dat mijn broer vroeger eens een vrachtwagenlading luxe handdoeken gekocht had. Hij bood ze aan voor een gulden per stuk en kon ze aan de straatstenen niet kwijt. Toen hij een paginagrote advertentie zette: '3 luxe handdoeken voor 5 gulden' kon hij zijn handel niet aangesleept krijgen. Zo zie je maar, wat een advertentie al niet kan doen.

Ton Tielemans

Meer berichten