Leerlingen in groep 7/8 van de Springplank luisteren naar het verhaal van Maarten van Eekelen over de watersnood.
Leerlingen in groep 7/8 van de Springplank luisteren naar het verhaal van Maarten van Eekelen over de watersnood.

Indrukwekkend voorlees- en vertelontbijt

Algemeen

HALSTEREN - Op basisschool De Springplank in wijk de Beek in Halsteren heerste woensdagochtend al vroeg volop bedrijvigheid. In de diverse klaslokalen werd enthousiast voorgelezen door opa's en oma's die waren uitgenodigd voor het voorleesontbijt.

In groep 7-8 is de afgelopen weken gewerkt aan een IPC project 'Nederland Waterland'. in dit kader waren opa's en oma's uitgenodigd om speciaal wat te vertellen over de watersnoodramp van 1953, die dit jaar 65 jaar geleden is. Naast de opa's en oma's was ook oud-wethouder Maarten van Eekelen aanwezig om zijn verhaal te vertellen. Maarten was in de tijd van de ramp 11 jaar oud, net zo oud als de kinderen in de klas. Daarnaast waren ook de oma van Macy van Eekelen en de oma van Sjors Jacobs aanwezig. De oma van Sjors heeft voorgelezen uit het boek dat haar zus Truus geschreven heeft. Het was een indrukwekkend verhaal waarin de oma van Sjors nog maar anderhalf jaar oud was. Ze las een gedeelte uit het boek voor waarin beschreven werd hoe ze op de zolder van hun huis zaten en wat dit met hen deed. De kinderen hadden naar aanleiding van dit verhaal interessante vragen over welke gevoelens dit opgeroepen heeft. Maarten van Eekelen gaf antwoord op de vraag of ze op het moment van de ramp, de ernst van de situatie inzagen. Want zoals we nu weten is de ramp heel groot geweest en heeft deze veel levens gekost. Kinderen werden zich bewust van het feit dat de actieradius van mensen veel kleiner was in die tijd, dan tegenwoordig met tv, radio, (mobiele) telefoons en social media.

Na het voorleesontbijt zijn de kinderen aan de slag geweest om de laatste hand te leggen aan hun presentatie voor de ouders. Aan het einde van de ochtend waren ouders uitgenodigd om de afsluiting van het project Nederland Waterland bij te wonen. Kinderen hebben gepresenteerd wat ze in het hele project geleerd hebben over waarom water in Nederland zo'n bijzonder thema is. Kinderen hebben creatieve en bijzondere presentaties gemaakt, denk aan toneelstukjes, maquette, muurkrant, eigen geschreven verhaal en een PowerPoint.

Leerkracht Léonie Jansen: "Belangrijk vinden we het op De Springplank dat kinderen een uitingsvorm kiezen die het beste ze past. Kinderen leren zich op die manier uitdrukken en doordat ze hun leerervaringen delen met elkaar, andere leerlingen of ouders wordt het nog meer verinnerlijkt. Daarnaast proberen leerkrachten van De Springplank de creatieve ontwikkelingen te stimuleren door veel denkvragen te stellen in het proces, tijdens het project en ze veel te laten ervaren. Want door dingen te ervaren blijven ze veel beter hangen en hebben we in de klas gemotiveerde, enthousiaste leerlingen die meedenken over hun eigen (leer)ontwikkeling."