Groep 5 is in elk geval blij met het nieuwe leerplein!
Groep 5 is in elk geval blij met het nieuwe leerplein! Foto: Dennis van Loenhout

Nieuw leerplein en nieuwe kleutergroep

Algemeen

HALSTEREN – Onderwijs verandert, dus scholen veranderen mee. Basisschool Sint Maarten aan de Vijverstraat nam onlangs een nieuw leerplein in gebruik, waarmee leren nóg leuker wordt voor de leerlingen. Bovendien start de school in januari met een nieuwe kleutergroep.

Directeur Jack Nuijten is blij met de frisse wind in zijn school. "Op dit moment hebben we een groep met 36 kleuters", zegt hij, "per 1 januari start er een nieuwe collega op onze school, zodat we de groep kunnen opsplitsen in twee kleinere groepen van 18 kleuters. Daarmee is er meer aandacht voor de kleuters, en hebben we ook weer ruimte voor nieuwe kleuters", legt hij uit.
De lokalen rondom de oude aula van de Sint Maartenschool werden kortgeleden omgevormd tot een hypermodern leerplein, met onder andere een mediatheek, een technieklokaal en een kooklokaal. De school is blij met die verandering, en niet alleen omdat de school er een stuk moderner en mooier op is geworden.

"Er zit een onderwijskundige bedoeling achter deze wijziging", zegt Nuijten, die uitlegt dat het onderwijs in de afgelopen decennia steeds meer is toegespitst op het uitdagen van leerlingen het stimuleren van de talenten van elk kind. "Traditionele vakken als taal en rekenen blijven, maar vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuurkennis hebben in het huidige onderwijs een andere vorm. Kinderen bedenken leervragen, die ze in het leerplein op een praktische en uitdagende manier kunnen uitwerken. Hun interesses en talenten worden dan leidend. Zo wordt het voor de kinderen een stuk leuker om te leren, en onbewust pikken ze zo ook veel meer op van zaken die ze anders misschien 'saai' zouden vinden. Kinderen worden op deze manier veel meer eigenaar van hun eigen leerproces. Ze krijgen hier veel denkvrijheid."

Voor Jack Nuijten en het compacte team van Basisschool Sint Maarten is het nieuwe leerplein een ideale oplossing voor "de jeugd van tegenwoordig". "Kinderen van nu zijn anders dan de kinderen van 20 jaar geleden", verduidelijk Nuijten, "in een wereld die bol staat van visuele prikkels en 'content' die langs alle kanten op ze afkomt kunnen kinderen niet lang stilzitten. De wereld is minder voorspelbaar, dus dat maakt ook het onderwijs minder voorspelbaar. In het leerplein kunnen kinderen vanuit hun kracht werken, en wordt de leraar steeds meer een persoonlijke coach. Wij meten de mate van ons succes af aan de mate waarin de kinderen glunderen. Met deze manier van lesgeven zijn onze kinderen blijer en gemotiveerder, en stralen ze als sterren. Wij vinden dat goed nieuws, dat we dus graag met Halsteren delen!"