Afbeelding
Foto: Dennis van Loenhout

Toermalijn vol goede moed begonnen

Algemeen

HALSTEREN – Na weken van zonneschijn en vrijheid is de eerste schooldag niet iets waar veel kinderen naar uit kijken. Voor de kinderen van basisschool De Toermalijn lag dat anders: die begonnen het jaar met muziek en een ijsje. En een goed begin, da’s het halve werk.

De eerste schooldag voor de kinderen van de Halsterse basisschool De Toermalijn begon met juffen en meesters die allemaal verkleed waren als helden. Breinhelden, om precies te zijn, want dat is waar het dit schooljaar om draait op De Toermalijn. De lesmethode Breinhelden wil kinderen leren om hun breinkrachten te gebruiken, zodat ze zich beter kunnen focussen op hun taken, leren om na te denken over hun reacties en de kracht vinden om met veranderingen om te gaan.

In die lesmethode worden ze begeleid door breinhelden Effie en Furon, en directeur Renske Waanders had goed nieuws voor haar leerlingen: “In april komen Effie en Furon van hun planeet naar de aarde, om te kijken hoe goed de kinderen van De Toermalijn hun breinkrachten hebben getraind!”

Effie en Furon komen niet voor niks, want ze krijgen een grote musical te zien, waaraan alle kinderen van De Toermalijn meedoen en die wordt opgevoerd in De Kring in Roosendaal. Een grote schouwburg dus, maar dat is niet voor niks: ook alle mama’s en papa’s en opa’s en oma’s mogen komen kijken. En omdat Effie en Furon met een raket naar de aarde komen, krijgen alle kinderen alvast een raketijsje. Dat is een goede manier om het schooljaar te beginnen terwijl de helden-annex-leerkrachten van De Toermalijn een liedje zingen. 

Mika (5) vindt het allemaal mooi: “Het ijsje is lekker, maar ik vind muziek ook leuk”, zegt hij enthousiast. Groep achters Bas, Jolein en Roxanne hebben er ook zin in. Ze vinden het allemaal tijd om nieuwe dingen te leren, maar Bas is eerlijk: “Ik mis de vakantie wel een beetje.”

Belangrijk

Dat blijken meer leerlingen te doen, want als Renske Waanders vraagt wie vanochtend moeite had om uit bed te komen gaan bijna alle vingers de lucht in. Gelukkig gebeurt dat ook als ze vraagt wie er zin heeft in dit schooljaar. 

“Het wordt een mooi jaar”, belooft ze, “waarin we onze kinderen willen leren dat niet alleen cijfers belangrijk zijn, maar dat er nog zoveel meer is. Het wordt een heel mooi jaar, dat is zeker!”

Afbeelding