Afbeelding
Foto: VIncent Krijtenburg

Muziek in de regio: Judith van Boven - tenortuba

Algemeen

HUIJBERGEN - Er zit muziek in de Zuidwesthoek! Dat blijkt wel uit het grote aanbod muzieklessen in onze streek. In deze rubriek stellen we je regelmatig een andere muziekdocent voor. In deze eerste editie van Muziek in de regio stellen we Judith van Boven (34) aan u voor. Ze geeft les op koperen blaasinstrumenten zoals trompet, trombone, hoorn en tuba.

Judith bespeelt graag de trombone en de trompet, maar haar hoofdinstrument is de tenortuba ofwel euphonium. "Het mooie van koperen blaasinstrumenten is dat je er veel verschillende genres mee kunt spelen, van klassiek tot pop, musical, film, jazz. En dat is ook precies wat ik leuk vind: van alles wat!"

Judith geeft muziekles sinds 2005. "Lesgeven is zo leuk omdat je als docent/coach mensen het plezier van muziek mag leren ervaren, maar tegelijkertijd zelf ook steeds blijft leren van je leerlingen." Zelf kreeg ze muziek met de paplepel ingegoten en maakt ze vanaf haar achtste levensjaar muziek. "Ik begon in eerste instantie op een bugel, een klein koperinstrument, maar ik stapte al snel over naar een bariton/tenortuba en later het euphonium. Een gouden greep, want al snel waren mijn euphonium en ik onafscheidelijk. Toen eenmaal duidelijk was dat ik naar het conservatorium wilde ben ik ook pianolessen gaan nemen en begonnen met trombone spelen." Ze heeft gestudeerd aan het conservatorium van Tilburg. Daar is ze afgestudeerd als Master of Music. "Ik mag mezelf sinds die tijd officieel muziekdocent en dirigent noemen. Ik ben dirigent van de harmonie in Hoogerheide, van het regionaal leerlingenorkest van de orkesten uit de gemeente Woensdrecht, en van 3 orkesten van Amor Musae in Prinsenbeek."

Judith geeft één keer per week les in Huijbergen in MFC de Kloek en één per week in Hoogerheide in MFC Kloosterhof. Daarnaast geeft ze privélessen op afspraak. Tijdens de lessen gebruikt ze een methode als leidraad, maar niet als vast gegeven. "Ik wil in mijn lessen niet uitgaan van hoe het 'hoort' of 'hoe we het altijd deden'. Nee, ik ga uit van de leerling. Ik probeer echt vanuit de leerling te denken. Waar liggen zijn of haar interesses, welke muziekstijl spreekt aan? Wat zijn de ambities? Zo maak ik leerlingen eigenaar van hun les en help ik ze eigenlijk als een soort coach op hun ontdekkingsreis door de wereld van de blaasmuziek."

Naast lesgeven aan zo'n twintig leerlingen, dirigeren en lessen op basisscholen, verzorgt Judith ook workshops. "Je kunt daarbij denken aan workshops over ademhaling of over podiumangst overwinnen."
www.JudithvanBoven.nl