Afbeelding

Uitvaartondernemers staan midden in het leven

Algemeen

ZUIDWESTHOEK - Uitvaartondernemers werken met 'de dood', maar staan juist daardoor midden in het leven. Zeker in de hechte gemeenschappen van de Zuidwesthoek spannen zij zich in om te zorgen voor een mooi, persoonlijk afscheid, dat een mooie herinnering kan worden na afloop van een moeilijke tijd. Adrie Rockx, Chris Zorge en Anita Nuiten houden van hun vak, juist omdat ze zo vaak iets kunnen toevoegen aan het leven van nabestaanden.
Samen hebben ze al meer dan dertig jaar ervaring in de uitvaartbranche. Adrie Rockx van Uitvaartverzorging Verbogt Rockx begon zes jaar geleden, een jaar eerder begon Anita Nuiten van Nuiten Groffen Uitvaartzorg en Monuta-partner Chris Zorge van Uitvaartzorg Chris Zorge heeft al ruim 18 'dienstjaren'. In die tijd zagen ze hun vak veranderen, van een ceremonieel naar een creatief beroep. "
Jaren geleden verliep een uitvaart nog veel meer volgens een draaiboek waarin slechts wat details aangepast konden worden", zegt Adrie Rockx, "terwijl er nu juist heel veel kan. Onze rol is nu vooral een faciliterende. Als iets wettelijk of om een andere reden onmogelijk is zeggen wij het, maar wat mogelijk is proberen we mogelijk te maken." Samen verzorgen Rockx, Nuiten en Zorge elk jaar meer dan 200 uitvaarten in Halsteren, Bergen op Zoom, Steenbergen en de gemeente Woensdrecht.

Alle drie zijn ze nadrukkelijk lokale ondernemers. In die rol voelen ze zich comfortabel, omdat het betekent dat ze dicht bij hun klanten staan. "Vaak vormt zich dan sneller een vertrouwensband", zegt Chris Zorge, "de drempel is lager en het contact verloopt makkelijker, omdat je vaak geen vreemde bent. Als iemand ons belt is dat niet zozeer om ons product, maar veel meer om wie we zijn en waar we voor staan. Wanneer je merkt dat je in de periode tussen overlijden en uitvaart een soort 'deel' van de familie wordt weet je dat je je werk goed gedaan hebt. Bovendien kun je als lokaal uitvaartondernemer ook ná de uitvaart makkelijk contact houden. Ik ben deel van de gemeenschap, en als families voor wie ik een uitvaart heb verzorgd me in de supermarkt tegenkomen wil ik ook dat het contact prettig is."
Anita Nuiten en Adrie Rockx zijn het met hem eens, maar Adrie vertelt hoe dat 'lokale' ook een last kan zijn: "In een dorp kan het je gebeuren dat je met de familie bezig bent om foto's uit te zoeken en je foto's tegenkomt waar je zelf opstaat met de overledene. Het is me zelfs overkomen dat een vriend die ernstig ziek was me vertelde dat hij absoluut niet wilde dat ik zijn uitvaart zou leiden. Op die momenten kan het moeilijk worden, dan komt het erg dichtbij. Wij zijn ook maar mensen."

In hun dagelijkse werk zien de drie uitvaartondernemers hoe persoonlijke wensen vaak tot een prachtig afscheid kunnen leiden. "In een grensdorp als Ossendrecht zie je dat de kerk nog een belangrijke rol speelt, maar in de andere kernen is dat minder. Ook het aantal begrafenissen loopt terug, steeds meer mensen kiezen voor een crematie. Een afscheidsdienst buiten het crematorium, bijvoorbeeld in een horecagelegenheid of op de golfbaan, zie je steeds vaker. Dat vinden we mooi, elk mens is anders en verdient een persoonlijk afscheid", zegt Anita Nuiten. Juist daarom is het belangrijk dat je je wensen vastlegt, zeggen Nuiten, Rockx en Zorge: "Ons dringende advies is: zorg dat je je zaken geregeld hebt. Doe dat als je gezond bent, en niet in de emotie van bijvoorbeeld een ziekte. Zorg dat je familie weet wat je wensen zijn en waar ze die kunnen vinden, en als je zaken notarieel hebt vastgelegd, zorg dan dat je daarvan een kopie hebt, zodat je wensen ook bekend zijn als je overlijdt op een moment dat de notaris niet bereikbaar is." Ook financieel is het verstandig je zaken te regelen, zo blijkt uit het gesprek. Bij het afscheid compromissen moeten sluiten door financiële moeilijkheden is iets wat families en uitvaartondernemers liefst vermijden. "Daarom raden we een uitvaartverzekering aan", zeggen Zorge, Nuiten en Rockx, "het is de enige verzekering waarvan je zeker weet dat hij ooit tot uitkering zal komen. Overigens staan wij voor iedereen klaar, waar je ook verzekerd bent."

Oprechte momenten
Hun vak draait om de dood, en de drie uitvaartondernemers geven toe dat ze soms bijzonder verdrietige of tragische situaties zien. "Dat maakt ons vak bijzonder. Je moet daartegen kunnen, je moet ook tegen de omgang met overledenen bestand zijn en je moet in dit vak altijd paraat zijn: 24 uur per dag, zeven dagen per week, midden in de nacht, op feestdagen en in de vakantie", zegt Anita Nuiten. Chris Zorge stelt dat een goede uitvaartondernemer een 'kameleon' is: "Iemand met gevoel voor discretie, mensen en verhoudingen, die zich in elke situatie kan handhaven en altijd oprecht is." Als uitvaartondernemer leer je bovendien hoe dicht een traan en een lach bij elkaar liggen. "Er wordt heus ook gelachen", zegt Anita Nuiten, "een lach kan soms lucht geven in een gesprek. Vaak zie je ook dat er bij het uitzoeken van foto's wordt gelachen, die brengen mooie herinneringen boven. Dat is de essentie van ons vak: wij maken het afscheid tot een fijne herinnering, op basis waarvan nabestaanden verder kunnen met het leven." Want, benadrukt Chris Zorge nog maar eens, elke uitvaartondernemer staat midden in het leven. "Bij geboorte en dood zie je de mens op z'n meest oprechte momenten. Dat verdient liefde en betrokkenheid, en dat is wat Adrie, Anita en ik voor dit vak voelen."

Afbeelding