Kees Kuijlen in de werkplaats waar de flink beschadigde dubbeldekker van wielerploeg Sauna Diana.
Kees Kuijlen in de werkplaats waar de flink beschadigde dubbeldekker van wielerploeg Sauna Diana. Foto: Dennis van Loenhout

Actie voor herstel iconische bus wielerploeg

Algemeen

WOENSDRECHT – Wielerfans herinneren zich het drama, nu bijna twee jaar geleden, nog goed: langs de snelweg A16 ging de iconische dubbeldekkerbus van wielerploeg Sauna Diana in vlammen op. Inmiddels nadert de restauratie van de bus zijn voltooiing. Dat is een goed gevoel, zeker voor de reddende engel van de bus.

In Woensdecht is Kees Kuijlen geen onbekende. Met zijn Smeku-frietwagen maakte hij heel veel feestjes leuker, en als voorzitter van Woensdrecht Werkt is hij één van de drijvende krachten achter de kleine supermarkt in de dorpskern. Maar wie Kees een beetje kent, weet ook dat de wielersport zijn allergrootste passie is. Binnenkort viert hij zijn 50-jarig jubileum in de wielersport, en nog altijd is hij actief als ploegleider bij Willebrord Wil Vooruit. Diezelfde functie bekleedde hij in het verleden bij een zo mogelijk nog roemruchtere ploeg: Sauna Diana.
Die ploeg, met het beroemde en beruchte Zundertse bordeel als sponsor, ontstond door twee trotse ouders die het wielertalent van hun zoons steunen.

“In mijn tijd heb ik dikwijls heel wat uren doorgebracht in die bus”, zegt Kees. “We waren het eerste team dat een bus meenam naar de Tour de France. Er zat een hele badkamer - inclusief bad - in de bus. Daar waren renners van andere ploegen vaak diep van onder de indruk. Iedereen maakte foto’s, iedereen wilde in de bus kijken. We hadden altijd en overal bekijks met die bus. En de ploeg zat vol met stikgoeie mensen, van Henk Keller, de chauffeur van de bus, tot de familie Siemons. Frans Siemons is zelfs met deze bus naar zijn laatste rustplaats gebracht.” Het blijft even stil, en dan zegt hij: “Wat er is gebeurd, dat lijkt toch nergens op? Wat is dat voor klotestreek?”

In shock

Hij doelt op kerstavond 2021, toen de bus – die bij knooppunt Galder langs de snelweg A16 stond geparkeerd – in brand werd gestoken en zwaar beschadigd raakte. “De dader is nooit gevonden, maar het moet iemand zijn die op de snelweg is gestopt om de brand te kunnen stichten. Waarom doe je zoiets?” verzucht Kees. De brand begon op het linkervoorwiel van de bus en zorgde ervoor dat de motor en cabine in vlammen opgingen. De schade was, zacht uitgedrukt, enorm. In Woensdrecht was Kees Kuijlen net zo in shock als de familie Siemons in Zundert. “Meteen had ik het idee om een crowdfundingsactie op te starten om de bus te redden”, zegt Kees. Aldus geschiedde.

Donaties

Met hulp van chauffeur Henk Keller en schrijver Bas Steman slaagde Kuijlen erin om ruim 16.000 euro op te halen: “Het aantal donaties was verbazingwekkend groot, dat zegt wel iets over hoe bijzonder deze bus is. De donaties kwamen uit de wielerwereld, van bekende wielrenners, maar ook van heel veel mensen uit de gemeente Woensdrecht. Dat betekende veel, en niet alleen voor mij”, zegt Kees. De bus staat sinds de brand in de werkplaats van Toine Verdaasdonk in Breda, die al jaren zorgde voor het onderhoud van de bus. Hij tekent nu ook voor de restauratie, een bereklus waar hij zijn vrije uren aan besteedt.

Creatief

Verdaasdonk legt uit dat onderdelen voor een Bristol-dubbeldekker uit 1952 nagenoeg onvindbaar zijn en dat hij daarom creatief moest zijn. “We hebben een recente DAF-truck als donor gebruikt, de motor en versnellingsbak daarvan hebben we in de bus gebouwd. Inmiddels loopt de motor, en werken de remmen en de versnellingsbak weer. We hebben allerlei plaatdelen en ruiten zelf moeten maken, want ook die zijn niet meer te vinden. We beginnen binnenkort aan de inrichting en het spuitwerk, normaal gesproken moet de bus deze zomer weer de weg op kunnen.”

Wielerhistorie

Er zijn inmiddels plannen om de in zijn oude glorie herstelde dubbeldekker mee te nemen naar de Giro d’Italia. Kees Kuijlen kan niet wachten tot het zover is: “Of ik de reddende engel van deze bus ben? Dat maakt mij niet uit. Het gaat erom dat die bus van stikgoeie mensen is. Die heb ik willen helpen, en ik ben blij dat dat gelukt is. Het zou toch ondenkbaar zijn dat zo’n stuk wielerhistorie verloren zou zijn gegaan?”

Actie
De crowdfundingsactie van Kees loopt nog steeds, doneren kan via https://www.doneeractie.nl/wieler-historie-verloren-bus-club-diana/-58978 Donaties blijven welkom, want het tot nu toe opgehaalde bedrag dekt de kosten nog niet volledig.

Afbeelding
Afbeelding