Anita en Adri Sebrechts:
Anita en Adri Sebrechts: "Die twintig jaar zijn voorbij gevlogen!" Foto: Dennis van Loenhout

Twintig jaar tevreden klanten voor Sebregts Mode

Algemeen

OSSENDRECHT – De naam Sebregts Mode is niet meer weg te denken uit Ossendrecht. De winkel bestaat dit jaar 49 jaar, en er is nu al reden voor groot feest: 20 jaar geleden namen Adri en Anita Sebrechts de zaak over. Dat vieren ze samen met de klanten waar hun zaak al die jaren al om draait. En hoewel in de modebranche veel is gebeurd, blijft dat altijd hetzelfde: Sebregts Mode draait om tevreden klanten. "Mensen blij maken, dat is wat ons werk mooi maakt!"

"Het begon als een vakantiebaantje", lacht Anita Sebrechts (48), "ik was net 16, kwam net van school en ging als vakantiekracht aan de slag in de zaak van Corry en Jan Sebregts. "het duurde niet lang voor ik doorhad dat ik het werk fantastisch vond en dat ik graag wilde blijven. Ik haalde dus mijn papieren en ben nooit meer weggegaan." In 1990 ontmoette Anita haar grote liefde Adri, die op dat moment bij een woningstichting werkte, maar al voorzichtig speelde met het idee van een eigen zaak. Acht jaar later kwam de kans waar Adri en Anita van droomden: na twee jaar sparen en op de kleintjes letten hadden ze genoeg vermogen om Sebregts Mode over te nemen. Hun droom kwam uit.

Service
Sebregts Mode maakte – onder het bewind van Sebrechts – snel nóg meer naam. Klanten leerden dat Adri en Anita weten wat 50-plussers zoeken, dat ze weten wat "service" betekent en dat ze weten hoe je kwaliteit levert voor een prettige prijs. "Service spreekt voor zich, vinden wij. En dat betekent meer dan vriendelijk groeten. Bij ons betekent dit dat klanten desgewenst thuis kunnen passen, dat wij mensen thuis gaan ophalen als dat nodig is en dat wij kleding gratis vermaken. Bovendien zoeken wij naar merken die value-for-money bieden. Geen kleding waar 40% van de prijs betaald wordt voor een merknaam en beroemd fotomodel, maar waar je betaalt voor de kwaliteit. Soms horen we van klanten dat onze kleding bijna té lang meegaat. Dat vinden we een mooi compliment." In de 20 jaar dat ze hun zaak runnen zagen Anita en Adri de wereld veranderen, ook buiten de modebranche. "Op 11 september 2001 waren we inkopen aan het doen in Amsterdam en zagen we ineens op een groot tv-scherm het World Trade Center instorten", zegt Adri, "dat was een moment waarop de wereld veranderde. De invoering van de Euro in 2002 had ook grote gevolgen voor het koopgedrag van mensen. Daarna volgde de recessie van 2003 en de grote crisis van 2008. Het feit dat we ons door al die uitdagingen hebben heengeslagen maakt ons wel erg trots."

Waardering
Hun succes danken Adri en Anita aan hun klanten, daarvan zijn ze heilig overtuigd. "Volgend jaar bestaat de winkel 50 jaar en er zijn klanten die al sinds het begin klant zijn, dat is geweldig", zegt Anita, "het werken met mensen is wat dit vak het mooiste maakt. En omdat onze klanten bijna allemaal vaste klanten zijn, zijn ze méér dan klanten. We delen iets met elkaar. Wij spannen ons in om onze klanten blij te maken en de waardering die we daarvoor terugkrijgen is geweldig."

We hebben bijvoorbeeld helemaal niet wereldkundig gemaakt dat we 20 jaar in de zaak zitten, maar toch kwamen verschillende klanten een bloemetje brengen. Dat zegt wel iets, vinden wij."

In de modebranche is de laatste jaren veel veranderd. "In de 20 jaar dat wij onze zaak hebben is er in de modebranche meer veranderd dan in de 100 jaar daarvoor", zeggen Adri en Anita. Dat zit 'm vooral in globalisering, en in de opkomst van internet. De mode, en daarmee de smaak van de consument verandert sneller. Adri: "Dat betekent dat ook ons specialisme deels vervaagt. Oma's, moeders en dochters dragen nu deels dezelfde mode, wat betekent dat wij ook een jongere doelgroep kleden. Maar natuurlijk houden wij aandacht voor de oudere klant, die graag gezellig wil winkelen en deskundig, persoonlijk advies wil krijgen. Hoezeer internet ook opkomt, wij geloven in een echte winkel, en die gaan we nog jaren laten floreren. Aan ons enthousiasme ligt het niet! Zie ook pagina 15.