V.l.n.r.: Molenaar Johan de Reu, secretaris Wout Huijgens van Stichting Vrienden Sint Antoniusmolen en molenaar André van Weenen.
V.l.n.r.: Molenaar Johan de Reu, secretaris Wout Huijgens van Stichting Vrienden Sint Antoniusmolen en molenaar André van Weenen. Foto: Bep Tielemans

Een kijkje bij de molen

Algemeen

HALSTEREN - In het kader van Landelijke Open Molendag werden belangstellenden zaterdag ook extra welkom geheten bij de Antoniusmolen aan de Halsterseweg.

Molenaars en vrijwilligers van stichting Vrienden van de Antoniusmolen gaven uitleg en verzorgden rondleidingen. Terwijl de kleintjes zich buiten naar hartenlust vermaakten op een springkussen, genoten hun ouders van een lekkere pannenkoek, gemaakt van Antoniusmeel. Vrijwillige molenaars Johan de Reu en André van Weenen houden de molen draaiend; de derde molenaar, Ton Timmermans, is nog in opleiding. Iedere zaterdag zijn er twee molenaars aanwezig tussen 11.00 en 15.00 uur. Als de blauwe wimpel buiten hangt bij de molen dan is dit teken dat de molen geopend is. 

Ook is er een groep vrijwilligers actief die allerlei klussen klaart aan en in de molen. Zij gaan er eens per week aan de slag. Momenteel wordt de romp van de molen aan de buitenkant schoon gespoten, dit was hard nodig en het resultaat is duidelijk te zien. Een handige vrijwilliger heeft een grote houten kast gemaakt om de zakjes met diverse soorten meel, bloem, griesmeel en zemelen netjes te presenteren in de molenwinkel. 

Secretaris Wout Huijgens van Stichting Vrienden van de Antoniusmolen licht toe: “Met de opbrengst van verkochte producten hopen we de molen draaiend te houden. We ontvangen wel subsidie van het Rijk voor onderhoud - voor zes jaar totaal 36.000 euro - maar dat bedrag moeten we zelf ook bijleggen.”

Sint Antoniusmolen op Landelijke Open Molendag.
Pannenkoeken bakken op Open Molendag.
Sint Antoniusmolen op Landelijke Open Molendag.
Sint Antoniusmolen op Landelijke Open Molendag.