
De Bron zwaait pastor Ryan Keetelaar uit
AlgemeenHOOGERHEIDE – Na tien jaar neemt pastor Ryan Keetelaar afscheid van parochie De Bron, en daarmee van de gemeente Woensdrecht. Dat doet hij met pijn in het hart, die niet alleen veroorzaakt wordt door de kerken die hij in zijn tijd in de gemeente gesloten zag worden, maar ook door de vele vrienden die hij achterlaat: “Ik heb hier heel veel lieve mensen leren kennen, die ga ik missen.”
Een doorsnee pastor is Ryan Keetelaar (70) nooit geweest. Hij werd katholiek opgevoed, werd misdienaar en ging naar het seminarie, maar daar stopte hij mee om aan de slag te gaan in de chemische industrie. Daar was hij betrokken bij logistieke processen en de inrichting van fabrieken, maar zag hij ook hoe zaken werden uitbesteed aan lagelonenlanden waar mens en milieu minder aandacht hadden, en moest hij bovendien toezien hoe fabrieken in Nederland werden gesloten, met alle gevolgen van dien. Dat deed hem besluiten alsnog zijn roeping te volgen. In 2009 werd hij tot diaken gewijd, in 2015 kwam hij naar de gemeente Woensdrecht. Hij zou er tien jaar blijven: “Dat ik nu stop heeft te maken met mijn gezondheid en mijn leeftijd. Ik voel me nog goed, maar heb diabetes en merk dat de vele tijd die dit werk kost, en de vele kilometers die je ervoor aflegt me moeite beginnen te kosten. Ik blijf nog wel actief in parochie Onze Lieve Vrouw in het Woud, dichter bij mijn woonplaats Roosendaal.”














