Afbeelding

Veel reacties op dialectwoord 'Kiepekot'

Algemeen

De overige verhalen over kippen

Peter Borremans schrijft: 'In Bergen op Zoom is een tiet een kip, maar het is ook de lokroep voor kippen. Een tieteike is een kippenei. Maar dat is niet altijd letterlijk op te vatten. Een tieteike n’uitdele kan namelijk ook betekenen, dat iemand met de knokkels van zijn hand over het pas geknipte hoofd van een kind wrijft, wat niet bepaald een prettig gevoel veroorzaakt. En een tietebijter is een scheldnaam voor een Italiaan. In Oud Gastel is een tietei een geweldige sufferd, iemand die onhandig is en zelfs iets heel simpels nog verprutst. In West-Brabant kon het zomaar voorkomen, dat een kind verbaasd en tegelijk enthousiast uitriep: Moeder, ooze tiet ee piele! Dan liep de kip plotseling rond met een aantal kuikens.' Peter herinnert zich, dat er vroeger achter hun huis aan de Raadhuisstraat in Hoogerheide een kippenhok was met een ren ervoor. Hij vervolgt: 'Voor het woord kippen gebruik ik: kiekes. Het woord tiet ken ik ook in de uitdrukking: IJ lwoop t’as ’n tiet (Hij loopt voortreffelijk). Een tietebizzie is een beetje vreemd manspersoon. ’t Lèèke wel ’n kiepekot wordt gezegd als een gezelschap heel druk en luid door elkaar zit te praten. Kiepwooge zijn ogen die een beetje dicht zitten van de slaap. Kekt uit oew kiepòòge kul! zeggen ze in Bergen op Zoom tegen iemand die niet goed oplet. Drik de Bruyn uit Zundert zong vroeger over z’n tietekot.'

Tietensoep

Yvonne Rijk vertelt: 'Wij zeiden in Ossendrecht tegen kippen "kiekes" en het was ook een "kiekeskot". Daarentegen zeiden we wel "tietenaai" tegen een kippeëi. Niet heel logisch maar toch... Wat ik me nog wel heel goed herinner: Toen ik in de jaren 70 verkering had met mijn huidige man, die uit Zeeland komt, vierden we carnaval in 's Heerenhoek. Jawel daar konden (kunnen) ze ook heel goed carnaval vieren. Een vriend van mijn man had ook verkering met een meisje uit Brabant, uit Roosendaal. Tegen een uur of elf 's avonds kregen we honger en gingen eten in een plaatselijke eetgelegenheid. Het meisje uit Roosendaal bestelde "tietensoep". De ober begreep niet wat ze bedoelde en dacht dat hij voor de gek werd gehouden. Ze bleef volhouden "tietensoep" en kreeg die uiteindelijk na uitleg. We hebben er nog vaak om gelachen.'

Tante Sientje

Ad Borremans heeft ook weer een hilarisch verhaal: 'Bij oos tuis ojje wij ok ’n kiekeskot. Da oj oos vaoder saame meej oos in mekaore gezet. Overal oj tie wa plaanke bij mekaore gescharreld, en ’t was best ’n gééf kiekeskot geworre mot iek zegge. De buitekaant wier betiemerd meej daklèèr , dan was ’t ok gelijk water- en wienddicht. Op dak wiere golfplaote geleed. D’r kwam netuurluk ok nog ’n renneke aon, zoda de kiekens ok nor buite konne om te scharrele. Ik weet nog wel dat oos vaoder ok geregeld kuikes kocht bij iemand uit Ostrecht, da was ’n kiekesboer en die zocht dan uit wa kiekes waore die eiers konne legge, en die aandere waare dan aone, en die verkocht tie dan. Oos vaoder brocht ter zo’n twintig meej vur op te kweeke vur de slacht. Mar ’t kwam toch reegelmaotig vur dat de aone van oos ok gwoon eijers gienge legge. Die wiere dan as leste geslacht om zo laank mogeluk eijers temme. Ok aolde wij bij boer Koole aon de Putseweg soms kiekes die vur zijn te weinig eijers gienge legge en weg moesse. Die kwamme uit de legbatterij bij zijn. Vur oos waore da nog goeje kiekes vur de eijers en daor nor ien de pan of aon de grill. Ok weet iek nog goed da neeve m’n schwoonouwers ien de Zwarte Baan, Suuswoom en Tante Sientje ok kiekes ojje. Nouw was Tante Sientje van geboorte ’n Zeeuwse en die emme dan ok ’n aondere naom vur de kiekes. Op ’n gegeeve moment ojje ze ok wir nuuwe kuikes gekocht en wij moesse komme kijke. Nouw mot iek zegge da Tante Sientje bij ’t uitdjeele van de börste ien de jeerste rij gestaon oj. Dus iek keek wel aorug op toen ze zee, o julder komme zeeker nor mien tiete kieke. Iek wies eeve nie wak daor op moes zegge, mar de tietjes van Tante Sientje waore mwooje bjeesjes.'

Overkant

Jan Klaaijsen deelt ons mee: 'Van oorsprong ben ik een Zeeuw, maar wel een van de Overkant. Voor diegenen die niet weten wat daarmee bedoeld wordt: de Overkant is Zeeuws-Vlaanderen. Als student had ik geen geld om op vakantie te gaan en daarom ging ik altijd naar mijn familie in Zeeuws-Vlaanderen. Daar werden uiteraard behalve Zeeuwse ook veel Belgische en Franse uitdrukkingen gebruikt. Ik had daar geen enkele moeite mee en sprak vloeiend plat Zeeuws. Toen mijn vrouw de eerste keer mee ging om kennis te maken en ze in het gesprek betrokken werd, zei ze ja en nee terwijl ze absoluut niet wist waar het over ging. Ze viel al snel door de mand. In Zeeuws-Vlaanderen worden wij gezien als halve Belgen, maar de Belgen hebben het dan over een reserve-Belg. Vooral het Bels en Zeeuws-Vlamings vind ik fantastisch om te horen en te spreken. Vooral het plat Antwerps. Maar nu het onderwerp: Kippen. In Zeeland zeggen ze tiete, de kippenren is een tieteren en de eieren tieteballen.'