Bij De Dobbelsteen gebeurt de noodopvang in de vertrouwde omgeving van de eigen school.
Bij De Dobbelsteen gebeurt de noodopvang in de vertrouwde omgeving van de eigen school.

(Bijna) zorgeloos leren van elkaar

Algemeen

HOOGERHEIDE – De schoolsluiting is voor niemand leuk, maar hij verloopt een stuk zorgelozer dan tijdens de eerste lockdown. Sindsdien is er veel geleerd, en dat leerproces gaat door, voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten en ouders. Voor IB-ers Vera Dingenouts en Tamara Stilma is hun werk anders dan ooit, maar gelukkig zijn de zorgen niet toegenomen.

Binnen het basisonderwijs is de IB-er verantwoordelijk voor de coaching van collega's, het vormgeven van de onderwijsvisie en de extra zorg aan leerlingen. Allemaal zaken die het afgelopen jaar in één klap anders zijn geworden. Tijdens de tweede schoolsluiting in één jaar kunnen IB-ers Tamara Stilma en Vera Dingenouts van OBS De Dobbelsteen concluderen dat er veel geleerd is, en nog steeds wordt. "We zijn trots op alle ouders”, zeggen ze, "en we roepen ze ook op om trots te zijn op zichzelf en hun kinderen. Het is niet niks wat ze doen, en wat ze al bereikt hebben!”
Het was voor alle scholen een domper toen het kabinet op 15 december aankondigde dat de scholen dicht moesten. Wéér dicht moesten. "Maar we konden ons nu beter voorbereiden dan in maart, en bovendien wisten we: ‘dit hebben we al eens meegemaakt, en toen hebben we veel geleerd. We kunnen dit, en we kunnen het beter dan toen'”, zeggen Vera en Tamara. De afstemming tussen groepen en hun lesprogramma's verloopt nu prima, leerkrachten bereiden de lessen tijdig voor zodat ouders en kinderen zich goed kunnen voorbereiden en de communicatie tussen de leerkrachten is veel verbeterd, vertellen ze: "We werken op afstand, maar als een collega een probleem heeft, staan de anderen in de groepsapp er meteen met oplossingen. Ons eigen werk bestaat uit veel praten, normaal doen we dat in de wandelgangen, maar online gaat het ook. Dat onze telefoons nu overuren maken en het lastig is om onze reguliere werktijden aan te houden nemen we voor lief, net als het feit dat de communicatie met ouders minder spontaan verloopt. We maken ons geen zorgen.”
Met de zorg voor de leerlingen zit het volgens Tamara en Vera gewoon goed. De noodopvang voor kinderen van ouders met vitale beroepen is goed gereld, en wordt enthousiast opgepakt door leerkrachten zonder vaste groep en stagiaires. Bovendien gebeurt dat in de vertrouwde omgeving van de eigen school. "Wat ons na de eerste lockdown ook enorm is meegevallen, is dat de resultaten aan het einde van het schooljaar niet afweken van wat we voor corona hadden verwacht. Van achterstanden is dus eigenlijk geen sprake. Wat het resultaat van deze lockdown wordt moeten we nog zien, maar als het niet te lang duurt dan hebben we vertrouwen in een goede afloop. We weten wat we doen, en we weten wat ouders en hun kinderen samen kunnen bereiken”, stellen de IB-ers.
Voor die ouders hebben ze een boodschap: "Blijf zorgen voor ontspanning, want dat is in deze tijd heel belangrijk. We snappen dat het soms lastig is, dus wanneer je hulp of uitleg nodig hebt hoef je niet te aarzelen om contact op te nemen met de leerkracht. Die is altijd bereid om te helpen. Maar vraag het ook je zoon of dochter. Die kan wellicht terecht bij klasgenootjes, we hebben gezien hoe motiverend en leerzaam dat kan zijn. Of misschien kunnen je kinderen je wel helpen bij het oplossen van je probleem. Een kind dat zijn eigen lesstof kan uitleggen bevindt zich op het hoogste niveau van begrijpen en ook dat zien we gebeuren. Sommige kinderen floreren als ze thuis zijn. We leren nu allemaal nieuwe dingen, en in de toekomst gaan we daar nog veel aan hebben.”