Afbeelding

Wim van Est: eerste Gele Trui

Algemeen

Uit de rijke historie van de Tour de France mag het verhaal van Wim van Est (bijnamen: Dun Wimme, IJzeren Willem, De Lokomotief, De Knoest & De Beer van 't Heike) niet onvermeld blijven. 

Want hij presteerde iets unieks. Deze rasechte West-Brabander mocht namelijk als Eerste Nederlandse renner de felbegeerde Gele Trui aantrekken. Wim van Est; geboren 25-03-1923 in Fijnaart, opgegroeid in St. Willebrord. Begon zijn profloopbaan in 1949. In 1951 stond een volledige Nederlandse ploeg aan de Tourstart. Sportbestuurder (mooi woord voor ploegleider) was de kleurrijke en gewiekste Kees Pellenaars. Sponsors: Ceylon (tubes), Pontiac (horloges) & Joco (rijwielfabriek). Motto van De Pel was "aanvallen". Lukte niet helemaal tot de 11e rit van Agen naar Dax op 16 juli. Wim van Est zat in een ontsnapping met 13 renners die een enorme voorsprong opbouwden. Op de wielerbaan van Dax won van Est na een truc van ploeggenoot Voorting zowaar de sprint. Tot ieders verrassing veroverde Dun Wimme ook nog eens de Gele Trui als leider in de Tour. Het feest was compleet en commentator Jan Cottaar ging uit zijn dak. Champagneflessen knalden tot laat in de nacht. De volgende dag was een zware bergrit in de Pyreneeën. Het noodlot sloeg toe. In afdaling van de Aubisque viel van Est 2 keer, laatste val eindigde 70 meter onder in het ravijn. Belgische renner Rogier Decock stopte meteen. Toeschouwers hielpen Wim van Est met vastgebonden tubes uit het diepe dal. Gerrit Voorting verklaarde later: "Het leek net een boterbloem, Wim beneden in gele trui". Gelukkig was Wim niet ernstig gewond maar hij moest wel de strijd staken. Totale Nederlandse ploeg verliet dag daarna de Ronde van Frankrijk. Veel criteriums waar de vaderlandse helden werden toegejuicht. Wim van Est deed echter niet mee. Liet zich in een cabrio over het parcours rijden. Tegen betaling van 750 gulden per criterium. Soms waren er 3 op 1 dag. Sponsor Pontiac verzon de legendarische reclamezin: "Wim van Est viel wel 70 meter diep, zijn hart stond stil maar zijn Pontiac liep". De jaren daarna won IJzeren Willem nog 3 etappes in de Tour maar geen gele trui meer. Erelijst van De Lokomotief mocht er zijn. 3 maal won hij de 550 km. lange monstertocht Bordeaux-Parijs (1950, 1952 & 1961). In de Italiaanse Giro pakte hij een etappe én de roze leiderstrui. Verder schreef hij de Ronde van Vlaanderen in 1953 op zijn naam. Bovendien veroverde hij 4 maal Nederlandse titel op de weg. Op de baan ook grote successen. Werd 4 keer Nederlands kampioen achtervolging & 2 titels bij het stayeren. Van Est veranderde bijna elk jaar van ploeg, vooral vanwege de financiën. Een slimme renner in alle opzichten. Beëindigde zijn carrière in 1965. Overleed in Roosendaal op 01-05-2003. Op de Aubisque is er een maquette ter herinnering aan zijn tuimelpartij. En natuurlijk een standbeeld te St. Willebrord. Vanzelfsprekend in de Wim van Eststraat. Dit was aflevering 164 van....