Afbeelding
Foto: Dennis van Loenhout

Trotse Draak overwint de crisis

Bedrijvig

BERGEN OP ZOOM – In zijn ruim zeshonderdjarige bestaan overwon De Draak al meerdere crises. En hoewel de coronacrisis zeker een impact heeft, komt De Draak ook die trots te boven. De Draak in dit verhaal is geen mythische sprookjesfiguur, maar een legendarisch hotel: het oudste van Nederland, in hartje Bergen op Zoom.

Wanneer het gesprek op de coronacrisis komt, begint ondernemer Frans Hazen een indrukwekkende opsomming. “Hotel De Draak overleefde de grote stadsbrand in 1397, de pestepidemie, de tachtigjarige oorlog, de beeldenstorm, het Beleg van Bergen op Zoom door de Fransen, de Eerste Wereldoorlog, de Tweede Wereldoorlog en nóg twee grote branden in respectievelijk 2005 en 2013. De brand van 2005 kwam drie maanden na het overlijden van mijn dochter, en drie maanden na de bijna catastrofale brand van 2013 overleed mijn tweelingbroer, op de verjaardag van mijn vader. Als er iets is dat ik weet van een crisis, is het dat het geen zin heeft om in een hoekje te gaan zitten treuren. Ook niet wanneer je, zoals nu, tonnen omzet misloopt in enkele maanden. Je moet vooruit. In het belang van het bedrijf, van de medewerkers, van mijn dochters. Hoe vervelend ook, een crisis biedt kansen. Kansen om je bedrijf eens scherp te bekijken, het in topconditie te brengen en te zorgen dat het klaar is voor een volgende fase.”

Schilderbeurt

Toen de coronacrisis uitbrak wist Frans Hazen dus wat hem te doen stond: volle kracht vooruit, en zorgen dat De Draak de crisis sterker dan ooit te boven komt. Makkelijk is dat niet, maar dat deert hem niet: “Dit is een vreemde crisis. Bij de economische crisis van 2008 hadden we het ook zwaar, maar toen was er 'gewoon' sprake van een uitgaande én een inkomende geldstroom. Die inkomende geldstroom is de afgelopen twee maanden volledig weggevallen. Dat is opmerkelijk, en wat doe je dan? In ons geval zijn we met het hele team gaan zitten om te kijken wat we nog wél konden. Het hele team stond als één man op en nam enthousiast de schilderkwast ter hand. Het hele hotel hebben we geschilderd, van de nok tot aan de plinten. Nodig was dat niet, maar tegelijkertijd word ik al nerveus bij het minste streepje op de muur. Door deze schilderbeurt hebben we ervoor gezorgd dat onze gasten – als die straks weer binnenstromen – kunnen zien dat en ruiken dat hotel De Draak en restaurant Hemingway superschoon en -fris zijn. Dat is fijn, want we hebben grootse plannen voor de komende tijd.”

Huiselijkheid

Het schilderwerk deed de creativiteit bij het team van Hotel de Draak vrijelijk stromen. Hazen en zijn team werden zich tijdens het werk bewust van de voordelen die hun oude, monumentale pand hen biedt in deze moderne crisistijd.
“In ons restaurant Hemingway was normaal gesproken plaats voor ongeveer dertig gasten. Met inachtneming van de anderhalve meter-regel kunnen we er nog zo’n 15 tot 20 mensen veilig plaats bieden, uiteraard alleen op reservering. Het voordeel is dat het restaurant een eigen in- en uitgang heeft. Die heeft ook onze Sint Maartenzaal, die we nu ook als restaurant hebben ingericht. Daar is nog eens plaats voor zo’n twintig gasten, met voldoende afstand. Van iedereen die bij ons komt dineren kunnen we de veiligheid garanderen. We dienen het voedsel op stemmige wijze op, op tinnen onderzetborden, met een koperen cloche dat het voedsel afdekt. Tafelkleden gebruiken we niet, zodat de tafels na gebruik grondig gereinigd kunnen worden. Maar al die maatregelen betekenen niet dat ons restaurant aan huiselijkheid en sfeer heeft ingeboet. De 'anderhalvemetersamenleving' klinkt heel kil, maar kilte wilden we tot elke prijs voorkomen, en die opzet is gelukkig geslaagd.”

Afhaalservice

Naast het feit dat Hazen zeer gelukkig is met het feit dat het terras van zijn hotel vanaf 1 juni weer open mag – uiteraard met anderhalve meter afstand tussen de tafels – besloot hij ook een afhaalservice te starten. Dat deden meer horecabedrijven, maar Hazen is van plan die service ook na de coronacrisis voort te zetten.

“Met elkaar hebben we een nieuwe menukaart samengesteld. In ons restaurant zijn we gewend om tegen sterrenniveau te koken. Dat laten we los, onze nieuwe menukaart bevindt zich tussen een traditionele bistro en een sterrenrestaurant. Zo hopen we een bredere doelgroep te bereiken en de drempel naar ons restaurant nog verder weg te nemen. Vandaar ook de afhaalservice: zo kunnen mensen in hun eigen omgeving van onze gerechten genieten. Bestellen kan via onze website, maar dat moet wel een dag van tevoren gebeuren. Want uiteraard moeten we de tijd hebben om verse ingrediënten te bestellen en de juiste voorbereidingen te treffen. Dat verdienen onze gasten.”

Renovatie

Ook het wel en wee van de hotelgasten ontsnapte niet aan de aandacht van Hazen en zijn team. Ook voor hen is er een eigen entree en een eigen lift. Inchecken kan op veilige afstand. Het ontbijt vindt voortaan plaats in twee ontbijtzalen, en er worden tijdsblokken ingericht zodat de hotelgasten ook bij volle bezetting met voldoende tussenruimte kunnen ontbijten. Daarvoor hebben we – heel tegendraads in crisistijd – flink moeten investeren. Een oude, ongebruikte dienzaal is ingericht om de stroom tussen de keuken en de ontbijtzalen efficiënter te laten verlopen. Overigens hebben we ook de badkamers van onze hotelkamers laten renoveren. Nesto Tegelwerken uit Halsteren heeft prachtig werk verricht, waardoor onze gasten weer volop kunnen genieten. Ik werk graag met regionale bedrijven en verheug me ook op de zomervakantie. Veel mensen zullen dit jaar genoodzaakt zijn om vakantie te vieren in eigen land. Wij staan voor ze klaar, in een prachtige stad met een prachtige omgeving.”

Hazen heeft het volste vertrouwen dat Hotel De Draak de coronacrisis sterker te boven komt. “Ik mag al 35 jaar ondernemen op deze prachtige plek en ben altijd een zuinige ondernemer geweest”, zegt hij, “dat bewijst nu zijn nut. Maar op mijn team heb ik nooit bezuinigd, integendeel. Ik ben heel blij met ons loyale team, dat de afgelopen weken bewezen heeft hoeveel hart het voor ons mooie bedrijf heeft. Ik ben ervan overtuigd dat we deze moeilijke tijd samen achter ons gaan laten, en dat we nog veel mooie hoofdstukken gaan toevoegen aan het lange en boeiende verhaal van onze trotse Draak.”

De Draak in dit verhaal is geen mythische sprookjesfiguur, maar een legendarisch hotel: het oudste van Nederland, in hartje Bergen op Zoom.

U kunt Grand Hotel De Draak ook online en op Facebook vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding