Afbeelding

Viering 100 jaar luchtvaart

Algemeen

HOOGERHEIDE - Met een lezing en een boekpresentatie stond Stichting Luchtvaart Erfgoed Woensdrecht vrijdagavond stil bij 100 jaar luchtvaart in Nederland. De forse bijdrage vanuit zuidwest Brabant kwam daarin duidelijk naar voren.

Na een introductie van Sjaak van Loon, voorzitter Stichting Luchtvaart erfgoed Woensdrecht, gaf Jan Dammer een presentatie waarin 100 jaar luchtvaart in vogelvlucht voorbij kwam. Dammer is gepensioneerd Fokker medewerker en tegenwoordig is hij vrijwilliger van het Wings over Woensdrecht museum. In 1909 was de eerste vlucht met een gemotoriseerd vliegtuig in Nederland een feit. Deze vlucht -van 3,5 minuten en 15 meter hoogte- vond plaats in Etten-Leur. Een jaar later werden in Bergen op Zoom vliegdemonstraties uitgevoerd boven het toenmalige Scheldestrand (De Zeekant). In 1934 werd de West Brabantse Aero Club (WBAC) opgericht door Jac Jansen, Toine Mazairac en Frits Diepen. Jac Jansen werkte bovendien aan een soort vliegende fiets, een ornithopter. Wegens gebrek aan succes was dit al snel van de baan en het drietal ging ondanks de oorlog werken aan een licht vliegtuig genaamd Difoga 421.

"De registratie van het vliegtuig was PH-NAG, men zegt dat NAG stond voor Nooit Armzaliger Gebouwd, of Nooit aan Getwijfeld", aldus Dammer. Theo Wesselink (66) schreef een boek over de rol van Frits Diepen. "Frits Diepen was met de ontwerptekeningen van de Difoga naar Fokker gestapt met de vraag of zij een soortgelijk vliegtuig voor hem in productie wilden nemen, waar hij er wel 100 van wilde kopen. Een deel daarvan was bestemd voor het luchttaxibedrijf wat hij inmiddels had opgericht, Frits Diepen Vliegtuigen, maar het overgrote deel was bestemd voor de verkoop", vertelde Wesselink.

Teleurstelling
"Op basis van de Difoga, aangevuld met wensen en eisen van Frits Diepen, ging Fokker aan het werk en dat leidde tot de F.25, bijgenaamd Promotor. De Promotor maakte de eerste vlucht in oktober 1946, maar het was al snel duidelijk dat er problemen waren: het vliegtuig haalde de verwachte snelheid niet en er waren aerodynamische problemen. Hoewel Fokker eindeloos aan de Promotor bleef sleutelen lukte het niet de problemen op te lossen en Diepen zag zich genoodzaakt zich uit het project terug te trekken en zijn order voor 100 toestellen te annuleren. Fokker besloot daarop toch 20 Promotors voor eigen rekening te bouwen, maar slaagde er niet in ze te verkopen. Uiteindelijk werden ze allemaal gesloopt. Zo werd de Promotor zowel voor Fokker als voor Frits Diepen een enorme teleurstelling", aldus de auteur die Diepen eerde als pionier van de naoorlogse burgerluchtvaart.

Hij overhandigde het eerste exemplaar van het boek aan Peter Diepen, de zoon van Frits Diepen.