Het team van De Weert: stagiair Ugur Evci, Rien de Weert, Peter Haast en Yvonne Croonen.
Het team van De Weert: stagiair Ugur Evci, Rien de Weert, Peter Haast en Yvonne Croonen. Foto: Dennis van Loenhout

Financieel hulpverlener met 80 jaar ervaring

Algemeen

HALSTEREN – Door automatiseren wordt het doen van belastingaangifte ogenschijnlijk steeds eenvoudiger. Steeds ingewikkeldere regels maken de kans op fouten echter steeds groter. Voor administratie- en belastingadviesburo De Weert zijn kennis, ervaring en optimisme de wapens waarmee ze haar klanten door het woud van belastingregels weet te loodsen.

"Wij zijn financiële hulpverleners", zegt eigenaar Rien de Weert. Samen met zijn collega's Peter Haast en Yvonne Kroonen beschikt zijn kantoor over ruim 80 jaar ervaring in belastingland. "Ons vak is hartstikke mooi", zegt hij, "omdat we mensen de weg kunnen wijzen door het ingewikkelde woud van regels, op weg naar een zo gunstig mogelijke uitkomst. Ook wanneer er echte problemen zijn staan wij klaar. Met onze ervaring weten we dat er altijd een oplossing is."

De Weert signaleert dat de belastingbetaler lijdt onder het gebrek aan continuïteit en vertrouwen bij de fiscus. Dat steekt hem, en hij springt dan ook regelmatig in de bres voor zijn klanten. "Het vertrouwen is weg. Er wordt standaard uitgegaan van het slechtste scenario. De fiscus controleert extra op aftrekposten en drijft belastingbetalers qua bewijslast in het nauw in de hoop dat zij opgeven. Bijvoorbeeld bij zorgkosten moet je het allerlaatste bonnetje en de betalingsbewijzen kunnen overleggen, en als dat niet lukt wordt de aftrekpost niet gehonoreerd. Dikwijls moeten ook nog verklaringen van artsen en andere instanties worden overlegd om de belastingdienst te overtuigen dat de belastingplichtige de zaak niet wil flessen. De regels veranderen elk jaar, je weet als belastingbetaler niet meer waar je aan toe bent en kunt niet meer anticiperen op de toekomst. De weg naar toeslagen wordt bewust ingewikkeld gemaakt zodat ook mensen die recht op toeslag hebben de weg erheen maar lastig kunnen vinden. Wij vermoeden dat dit speciaal in het leven is geroepen om ervoor te zorgen dat niet iedereen die recht heeft op toeslagen deze ook krijgt. Er geldt dus een haalplicht en geen brengplicht. De belastingdienst profiteert dus van het feit dat de belastingplichtige te laks is om toeslagen aan te vragen. Wij signaleren dit soort zaken en geven dit aan bij de belastingdienst. We weten waar we over praten en laten ons niet wegsturen, maar soms is het roepen in de woestijn. Ik begrijp wel dat mensen soms met de handen in het haar zitten. Voor ons is het prettig die mensen te kunnen helpen, dat geeft ons veel terug, maar het zou niet nodig moeten zijn."

Up-to-date

Zowel de particuliere belastingbetaler als een professioneel bedrijf als dat van De Weert merkt dus dat belastingzaken ingewikkelder worden. Het bedrijf is er trots op dat ze er nog steeds in slaagt om klanten deskundig en zonder extra kopzorgen te helpen. "95% van de aangiftes verloopt bij ons nog altijd vlekkeloos, en bij ons heb je geen DigiD nodig en sta je niet eindeloos in de wacht", lacht hij. De Weert en zijn team houden hun kennis up-to-date en weten zo waar voor particuliere klanten voordeel te behalen is. "In box 3 zijn vanaf dit jaar enkele schijven aangebracht om zo het verschil met de spaarrente te compenseren. Dat is een goede ontwikkeling, want 1,2% belasting betalen over je vermogen terwijl je bij de bank met moeite nog 0,5% rente krijgt is niet meer dan een vorm van diefstal, die nodig moest worden aangepakt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is lijfrente nog altijd aftrekbaar, zij het dan onder voorwaarden. En voor wie zijn huis verkoopt kan een schenking aan bijvoorbeeld kinderen kansen bieden. Voor elke situatie hebben wij een passend advies. Wij zorgen dat de aangifte goed en deskundig gebeurt, zodat onze klanten er geen zorgen over hebben. Thuis bij onze klanten zien we hun persoonlijke situatie en kunnen we tijdig inspringen op veranderingen. Zoals dat hoort bij een goede hulpverlener staan wij klaar als het nodig is en bieden we de juiste zorg."