De Brabantse Wal-gemeenten formuleren hun ambities voor het onderwijs.
De Brabantse Wal-gemeenten formuleren hun ambities voor het onderwijs.

Brabantse Wal-gemeenten formuleren onderwijsambities

Algemeen

onderwijsambities omgeving Brabantse Wal

BRABANTSE WAL – De gemeentebesturen van Bergen op Zoom, Woensdrecht, Steenbergen en Tholen zijn trots op het onderwijsaanbod in hun kernen. Om dat, te midden van de krimp van leerlingaantallen, te kunnen behouden zijn er acties nodig. Die werden door de gemeenten geformuleerd in een manifest, dat het voortgezet onderwijs op de Brabantse Wal klaar moet maken voor de toekomst.

Het manifest werd gepresenteerd door de onderwijswethouders van de Brabantse Wal, Yvonne Kammeijer van Bergen op Zoom, Lars van der Beek van Woensdrecht, Cors Zijlmans van Steenbergen en Peter Hoek van Tholen. Ze benadrukken hun tevredenheid met en trots op het huidige onderwijsaanbod. "Dat willen we ook in de toekomst zo houden", aldus de wethouders, "daarom geven we met dit manifest een signaal af, want er is werk aan de winkel. Met dit manifest hopen we het enthousiasme van scholen te kunnen aanwakkeren en ze te kunnen stimuleren tot betere samenwerking, zodat het onderwijsaanbod behouden blijft en waar mogelijk kan worden uitgebreid. Goed onderwijs is een voorwaarde voor de vestiging van bedrijven en nieuwe inwoners."

Scholen in de regio hebben te maken met krimp, daarmee moet het onderwijs kunnen omgaan, bijvoorbeeld door het maken van afspraken over een maximaal aantal nieuwe leerlingen, de verdeling van specialisaties tussen scholen en efficiënt gebruik van gebouwen. De wethouders vinden ook dat het onderwijs leerlingen beter moet voorbereiden op het werk van de toekomst. "Het onderwijs moet aansluiten op de natuurlijke kansen die de regio biedt. We zijn sterk in biobased en bijvoorbeeld in maintenance. Bedrijven als Cargill, Cosun, Mepavex en de Vliegbasis Woensdrecht zijn belangrijke werkgevers, aan de vraag van die bedrijven moet het onderwijs in de toekomst steeds beter kunnen voldoen", stelt Kammeijer. Doel is bovendien om in te zetten op meer en beter technisch onderwijs, om zo het personeelstekort in die sector terug te dringen. In de plannen van de gemeentes moet ook het bedrijfsleven nauw worden betrokken bij het onderwijs, onder andere door het regelmatig organiseren van dialoogtafels waarin onderwijs, bedrijfsleven en overheid met elkaar in gesprek gaan.

De Woensdrechtse wethouder Van der Beek stelt dat het onderwijs ook een signalerende functie heeft, en pleit voor een goede aansluiting tussen onderwijs, jeugdzorg en jeugdgezondheidszorg. "Het onderwijs heeft een signalerende taak, die er in samenwerking met alle relevante instanties toe kan leiden dat zoveel mogelijk leerlingen voor het onderwijs behouden blijven." In dat verband wordt ook een doorgaande leerlijn belangrijk gevonden, dus streven de gemeentes naar afspraken met schoolbesturen zodat de overgang van voorschoolse educatie naar primair onderwijs en van primair onderwijs naar voorgezet en later naar mbo en hbo. Zelfs de vestiging van een hogeschool in de regio wordt niet uitgesloten. "Je moet die hogeschool niet meteen zien als een gebouw, we denken eerder aan het benutten van kansen die het huidige onderwijsaanbod biedt, waarmee wordt aangehaakt op de arbeidsmarkt. Dat kan ook in bestaande locaties", aldus de Steenbergse wethouder Zijlmans.

Op korte termijn wordt er door de gemeentes in samenwerking met de schoolbesturen een plan van aanpak om de ambities te realiseren. Wat de wethouders betreft gebeurt dat "zo snel mogelijk". De gemeentes spelen hierin vooral een faciliterende rol. "Sturen is hierin niet onze taak", zeggen de wethouders, "wij geven slechts een signaal af, in de hoop dat dat "aanstekelijk" werkt richting de scholen."